dinsdag, september 20, 2005

Zwaargewichten

Ik heb thuis een paar literaire zwaargewichten op de plank staan. Ik vermoed tenminste dat 'Sjakie van de hoek' schrijvers als Eco, Kafka, Homerus, Shakespeare en wellicht zelfs Mulisch als zodanig beschouwt. Prachtige boeken hebben ze geschreven, alleen zijn die boeken vaak ook letterlijk nogal zwaar.

Voor m'n nieuwe woonruimte (ik verhuis over minder dan 3 weken) zoek ik een nieuwe boekenkast. Gewoon zo'n houten ding van zo'n 1.80m hoog met planken. Bij IKEA heb ik er al een paar gezien die er wel leuk uitzien. Maar nu het probleem: als er staat 'max. belasting 20 kg', wat bedoelen ze daar dan mee??? Is dat per kast of per plank? Als dat het maximale gewicht per kast is, heb ik er nl. weinig aan.
Ik heb deze vraag vanmiddag al in m'n radioprogramma gesteld en kreeg meteen antwoord van iemand bij IKEA. Het antwoord: 'dat is de max. belasting per m.'

Aha, de maximale belasting per meter. Stel dat zo'n kast ongeveer een meter breed is, is dat dan voor de hele kast, of geldt dat per plank?!!! De vraag blijft dus staan.

Wie helpt me?

|