vrijdag, februari 25, 2005

Barcelona in cijfertjes

1: tasjesdief aan het werk gezien
1: brommerrijder tegen auto aan zien knallen
1: plaats op de 'favoriete parken ranglijst' die Parc Guëll inneemt (niet dat ik een 'favoriete parken ranglijst' heb, maar goed)
1,25: uur vertraging op de terugweg
2,7: liter sterke drank meegenomen
3: nachten
3: filmposters gekocht (Barbarella, North By Northwest en Westside Story)
4: dagen
5,50: prijs van een ongevild dood konijn op de Boquería-markt
10: -tallen kilometers gelopen
10,50: gewicht van mijn weekendtas (=zwaar...)
11: het 'huisnummer' van het hostel
12: km hoog vliegen en dan Bonnie St. Claire, Enge Buren en Rammstein horen. Vreemd.
14: toeristen die precies dezelfde foto maakten op een muurtje in het parkje voor de Sagrada Familia
14,99: prijs van een wielrenbroekje (nu moét ik wel gaan sporten!)
24,99: prijs van een mini-(fiets-)rugtas met waterpack (no more excuses! ;) )
1996: het jaar waarin er nog een kardinaal begraven werd in de grote kathedraal in de Gotische wijk (tip: bekijk de kathedraal van binnen en bezoek het dak!)

Enfin, ik ben weer terug van een mini-vakantie naar Spanje. Barcelona is een mooie stad, al wordt je af en toe horendol van het drukke verkeer. Zelfs als je de stad even ontvlucht door richting berg (Parc Guëll of Tibidabo) af te reizen blijft het geruis van de stad je achtervolgen. Het uitzicht van bovenaf is overigens schitterend. Zoveel oude huizen (5-hoog appartementen), ontelbare balkonnetjes, en overal die Mediterrane oranje-geel-bruin-roze gloed.
De diversiteit van Barcelona is groot: het ene moment loop je nog langs achtergebleven Romeinse stadsmuren (4e eeuw A.D.), het volgende sta je voor een hip winkeltje. Barcelona heeft als nadeel dat het niet 1 specifieke plek heeft waar 'het gebeurt'. De winkels, restaurants en bars zitten overal verspreid, en waarschijnlijk weten alleen de locals de écht leuke plekken te vinden.
De Rambla heb je na 3 minuten gezien. Iedereen kent de Rambla, dus ook luidruchtige Engelsen. Mijden dus.

Ik ben geen reisgids, dus hier laat ik het maar even bij. Ik heb het naar m'n zin gehad. :)

|